nealena

Linnéa och Lenas blogg om vanliga, roliga, tråkiga saker som händer varje dag!

Stockholm eller nästan!

Kategori: Lena

I helgen var jag i Grillby lite söder om Stockholm. Närmaste stad hette Enköping tror jag. Vi har tränat hundar hela helgen och det har varit inspirerande och riktigt roligt! Till lunch den ena dagen fick vi en ost och skink paj. Den såg ut som dom brukar men jag har aldrig smakat en godare paj! Mums! Jag tiggde till mej receptet och det kommer här!

Ost och Skink paj
 
Till pajdegen:
100 g smör eller margarin
2½ dl vetemjöl
2-3 msk vatten
Eller köp ICAs egna frysta färdiga! ;-))
 
Till fyllningen:
150 g rökt skinka
3 ägg
3 dl vispgrädde
4 dl riven ost
½ tsk salt
1/4 tsk paprika



Kanske var det osten som gjorde pajen så god..? Eller att formen var ganska liten och hög så att pajen inte blev så platt som den brukar. Måste prova!

Till efterrätt vid middagen fick vi en ananaspaj. Den var inte heller att leka med. Jag har faktiskt ätit den en gång förut. Då var jag lite skeptisk för jag är inte så förtjust i ananas. Men nu visste jag att det spelar ingen roll den är ljuvlig ändå!

Ananas paj
 
Pajdeg:
 
150 g smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
 
Blanda mjöl. socker och bakpulver, tillsätt det smälta smöret och rör ihop till en jämn massa. Tryck ut pajdegen i en rund pajform ca 25-35cm i diameter.
 
Till fyllningen:
1 st krossad ananas på burk (ca 425g)
1 burk creme fraiche
½ dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
 
Häll upp ananasen i en sil och låt rinna av, hjälp gärna till att pressa ut sista saften. Rör sammans creme fraiche, ägg, socker, vaniljsocker till en jämn smet, rör seda i ananasen. Häll blandningen i pajformen, grädda mitt i ugnen på 175grader i 30-40 minuter.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: