nealena

Linnéa och Lenas blogg om vanliga, roliga, tråkiga saker som händer varje dag!

Cupcakes!

Kategori: Linnéa

Hej!

Idag har jag varit hos mamma. Vi har fikat och vart å kollat vid huset som jag så gärna vill flytta till NU!!!!!!
Jag bjöd mamma på mina hembakade cupcakes. Hon tyckte dom va goa så här lägger jag upp receptet!

Ingredienser för Grundrecept:
Ca 12 st.

100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)

Sätt gärna formarna i en muffinsplåt när du bakar. Utan plåten så flyter pappersformarna ut och de tappar de lätt formen. Med plåten som stöd för formarna får man höga och fina muffins! Det misstaget gjorde jag...

Frosting:

Ingredienser:

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg

Gör så här:

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.

Vispa i Philadelphiaosten.

Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.

Bred den på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor

Så här blev mina!



Kommentarer

  • Lena säger:

    Den blåa till höger var den jag smaskade i mej! Dundergoa var dom verkligen!

    Tack för idag! Det var jättekul!

    2009-11-15 | 20:28:04
    Bloggadress: http://nealena.blogg.se/
  • Lena säger:

    Den till vänster menade jag!

    2009-11-15 | 20:29:21
    Bloggadress: http://nealena.blogg.se/
  • Linnea säger:

    haha! Gött e d! Ja d va kul idag! Puss

    2009-11-15 | 20:35:45
    Bloggadress: http://nealena.blogg.se/

Kommentera inlägget här: